במאי 2020, עת היציאה מסגר הקורונה ובזמן שעדיין קיימת מדיניות הריחוק החברתי, עיריית תל אביב-יפו החליטה לסגור 11 רחובות בעיר לתנועת כלי רכב, וזאת בנוסף לרחוב לוינסקי שהפך למדרחוב בסוף שנת 2019. ההחלטה התקבלה עקב ההצלחה של הפיילוט שבוצע ברחוב לוינסקי ועל מנת לאפשר מרחב להולכי הרגל ורוכבי אופניים בעיר. באותו חודש החליטה עיריית ירושלים לסגור באופן זמני רחובות מסחר בעיר לתנועת כלי רכב, ולהפכם למדרחובים בימים מסוימים בשעות הערב. הפרויקט קיבל את השם "עיר המדרחובים של ישראל" ומטרתו לתמוך בפעילות העסקית, בין היתר על ידי התרת פרישת שולחנות וכסאות על המדרכות, וכמו כן לאפשר שהייה במרחב תוך שמירה על בריאות המשתמשים בו. מטרה נוספת של הפרויקט היא תמיכה באמנים בעיר על ידי קיום מופעים במדרחובים, ובמגזר התיירות בעיר על ידי קיום סיורים מקומיים.

מדרחוב ערמונים בירושלים צילום- תמיר מנצור כרמל עיריית ירושלים

באוגוסט 2020 הקימה עיריית תל אביב-יפו גינת משחקים טקטית לשימוש התושבים ברחוב אשתורי הפרחי שנסגר לתנועה.

גינת משחקים טקטית במדרחוב אשתורי הפרחי בתל אביב-יפו. תכנון- משרד נדל רויזין אדריכלים. צילום- פורום ה

במאי 2020 סימנה עיריית תל אביב-יפו שביל דו-סטרי לרוכבי אופניים לאורך 300 מטרים על חשבון נתיב תנועת כלי רכב ברחוב פינסקר בעיר. מדובר בשביל "טקטי", שאינו מצריך עבודות תשתית מורכבות וסימונו לקח שלוש שעות בלבד והצריך משאבים מצומצמים. בהמשך צפויה העירייה להרחיב את המהלך ולסמן שבילים נוספים, כחלק מתכניתה להפחית את נסועת כלי הרכב הפרטיים בעיר.

נתיב האופניים ברחוב פינסקר בתל אביב-יפו צילום- אבי חי ל-ynet

במילאנו, איטליה, במטרה למנוע את חזרת הגודש לכבישי העיר, הכריזה העירייה על מדיניות של"Strade Aperte"  ("הדרכים הפתוחות") - תכנית עירונית שמתייחסת לצורך בריחוק חברתי במרחב הציבורי בתקופה שלאחר הסגר והבידוד. כחלק מהתכנית, הוגדרו 35 קילומטרים מרחובות העיר כאזורים מוגבלי רכב פרטי, תוך מתן העדפה להולכי רגל ורוכבי אופניים. במקביל הוחלט על סימון מסלולי אופניים חדשים באזורים מרכזיים (מסלולי אופניים בקושי קיימים בעיר מילאנו), הרחבת מדרכות, והחלת מדיניות ברורה של מיתון תנועה ברחובות מסוימים, תוך הגבלת מהירות הנסיעה עד 30 קמ"ש לכל היותר.

תכנית שבילי האופניים במילאנו. מתוך חשבון הטוויטר של המתכננת Jennifer Keesmaat

בוינה, אוסטריה, הוחלט להפוך רחובות רבים לרחובות משולבים, המעניקים עדיפות להולכי רגל ולרוכבי אופניים על פני הרכב הפרטי.

בברייטון אנד הוב, אנגליה, סגרו את הרחוב הראשי לתנועת כלי רכב על מנת לאפשר מרחב להולכי הרגל ולאופניים, ולשם קיום פעילות ספורטיבית.

בבריסל, בלגיההורידו באופן זמני את מהירות הנסיעה במרכז העיר ל-20 קמ"ש, כדי לאפשר תנועת הולכי רגל ואופניים חופשית ומוגברת.

שביל אופניים בוינה מתוך פוסט בחשבון הטוויטר של מרקוס וודשאק

 

בברלין, גרמניה, הוכשרה רשת מהירה של שבילי אופניים על חשבון נתיבים בכבישים עירוניים.

בלונדון, אנגליההרחיבו מדרכות באופן זמני באמצעות הצבת קונוסים.

רשת שבילי אופניים בברלין

בניו יורק, ארה"בסגרו רחובות לתנועת כלי רכב, כדי לאפשר יותר מרחב להולכי הרגל. צעדים כאלו נעשו בניו יורק גם לפני משבר הקורונה.

ברומא, איטליה, גובשה שורה של צעדים לקראת סיום הסגר: בין היתר הוחלט לצבוע 150 קילומטרים חדשים של שבילי אופניים על נתיבים המיועדים כיום למכוניות, במטרה להרחיב את השימוש באופניים בשלב ראשון כתחליף לתחבורה הציבורית בעידן של ריחוק חברתי.

בהולנד, לקראת פתיחה מחדש של המשק, החלו העיריות לעבוד על ניתוח רחובות וסיווגם של אלו שייסגרו לרכב פרטי. עקב מחסור צפוי במרחב לפעילות ספורטיבית (שכן מכוני הכושר יישארו בשלב הראשון סגורים), החליטו העיריות לבחון כיצד ניתן להפוך מגרשי חניה לפארקים אשר יוכשרו לפעילות ספורטיבית.

סגירת רחובות במנהטן ניו יורק בזמן משבר הקורונה. צילום- Eduardo Munoz-Reuters

קיימות עוד דוגמאות רבות מערים בעולם, למשל אלו שפרסם NACTO (האיגוד האמריקאי של מנהלי תחבורה עירוניים): הקצאת שטחי עצירה מותרים (זמניים) לצורך איסוף הזמנות ממסעדות ("אסוף וסע" בסגנון "נשק וסע"), הקצאת מוקדי איסוף לארוחות בבתי ספר בהם פועלים מפעלי הזנה, הגדרת אור מהבהב ברמזורים בכבישים ראשיים עם עדיפות להולכי רגל (תוך מניעת הצורך ללחוץ על כפתור לבקשת אור ירוק), אפליקציה שבעזרתה ניתן לדעת את הצפיפות על האוטובוס טרם העלייה עליו, הסבת נתיב לנת"צ בשעות העומס של הנסיעה לעבודה, והקצאתו למקומות עצירה נוחים בצד הדרך עבור שליחים בשעות הביקוש להזמנה ממסעדות, מיתון תנועה לפי שעות כדי לאפשר עדיפות לתנועת אופניים והולכי רגל בשעות המתאימות לכך ועוד.

יצוין כי בחודש אפריל 2020 פורסם מסמך מנחה מטעם מנהל התכנון, משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון המציע תבחינים (מדדים) לבחינת היישום של תכנון מוטה תחבורה ציבורית בתכניות חדשות, המתייחס גם להעדפת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. מסמך זה מציע מדדים כמותיים ואיכותיים לבחינת היישום של חלק מהעקרונות המפורטים להלן בתכניות חדשות.

כמו כן בשנת 2019 פרסמו גופים אלו, יחד עם המועצה הלאומית לכלכלהתכנית אסטרטגית לאומית לתנועה מקיימת במרחב העירוני אשר פותחה במטרה להציע כלים אסטרטגיים להפחתת התלות ברכב הפרטי על ידי עשרה צעדים, וכוללת ניתוחי עלות תועלת.